RCIN and OZwRCIN projects

Object

Popular religion as morality, interpretation and process
This publication is protected by copyright. Access to its digital version is possible on computer terminals in the institution that shares it.
This publication is protected by copyright. Access to its digital version is possible on computer terminals in the institution that shares it.

Title: Popular religion as morality, interpretation and process

Creator:

Łuczewski, Michał

Date issued/created:

2007

Resource type:

Tekst

Subtitle:

Ethnologia Polona 28 (2007)

Publisher:

Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences

Place of publishing:

Warszawa

Description:

24 cm

Type of object:

Czasopismo/Artykuł

Abstract:

Celem artykułu jest pokazanie, że religia popularna powinna być — tak samo jak każdy inny racjonalny system — analizowana jako zbiór wartości, na rzecz których jednostki mogą dawać silne racje. To kluczowe dla tej pracy twierdzenie wywodzi się z Weberowskiej idei Wertrationalität, której rozwinięcie możemy znaleźć w pracach Raymonda Boudona (axiological rationality) i przede wszystkim w teorii rzeczywistości kulturowej Floriana Znanieckiego, która postrzega świat ludzki jako dynamiczny świat wartości i skierowanych na nie działań. W szczególności chcę pokazać, że religia ludowa jest (a) racjonalnym modelem dla rzeczywistości, gdyż jest wyrazem dążeń i wartości moralnych grupy, popartym silnymi racjami, oraz (b) racjonalnym modelem rzeczywistości, gdyż stanowi adekwatną interpretację doświadczenia grupy. Z tych dwóch założeń wynika, że (c) religia jest dynamicznym procesem i ulega przemianom w zgodzie z siłą racji, jakie można podać na poparcie danych reform. W konsekwencji udowadniam wyższość teorii Znanieckiego w rozumieniu zjawisk religijnych nad dominującym w polskiej humanistyce funkcjonalizmem, którego najbardziej wpływowym reprezentantem był durkheimista, Stefan Czarnowski. Materiał ilustracyjny czerpię z mojej monografii wsi Żmiąca, która jest najdłużej badaną wsią nie tylko w polskiej, ale i w światowej literaturze antropologicznej

References:

Agassi J, Jarvie I.C. 1973, Magic and Rationality Again, The British Journal of Sociology, Vol. 24, No. 2, pp. 236-245
Agassi J, Jarvie I.C. 1967, The Problem of the Rationality of Magic, The British Journal of Sociology, Vol. 18, pp. 55-74
Altermatt U. 1995, Katolicyzm a nowoczesny .świat, Znak, Kraków
Becker H.S. 1993, Theory: The Necessary Evil, [in:] Theory and Concepts in Qualitative Research: Perspectives from the Field, eds. D.J. Flinders and G.E. Mills, Teachers College Press, New York, pp. 218-229
Boudon R. 1994, Art of Self-Persuasion: the Social Explanation of False Beliefs, Polity Press, Cambridge
Buchowski M. 1988, The Rationality of Magic, Philosophy of Social Sciences, Vol. 18, No. 4, pp. 509-518
Bujak F. 1903, Żmiąca. Wieś. powiatu limanowskiego. Stosunki gospodarcze i społeczne, Gebethner i Spółka, Kraków
Bujak F. 1904, Wieś. zachodnio galicyjska u schyłku XIX wieku, Kraków
Burawoy M. 1998, The Extended Case Method, Sociological Theory, Vol. 16, No. 1, pp. 4-33
Burawoy M. 2003, Revisits: An Outline of a Theory of Reflexive Ethnography, American Sociological Review, Vol. 68, No. 5, pp. 645-679
Burawoy M. et al. 2000, Global Ethnography: Forces, Connections and Imaginations in a Postmodern World, University of California Press, Berkeley
Chlewiński Z. 1984, Czy tylko w Żmiącej?, Wieś., Vol. 380, No. 6, pp. 46-50
Ciupak E. 1982, Religia i religijność, Iskry, Warszawa
Czarnowski S. 1982, Kultura religijna wiejskiego ludu polskiego, [w:] Idem, Wybór pism socjologicznych, PIW Warszawa, pp. 366-400
Dobrowolski K. 1966, Studia nad życiem społecznym i kulturą, Ossolineum, Wrocław
Eisen A. 1978, The Meanings and Confusions of Weberian «Rationality», The British Journal of Sociology, Vol. 29, No. 1, pp. 57-70
Geertz C. 1966, Religion as a Cultural System, [in:] Anthropological Approaches to the Study of Religion, ed. M. Banton, Praeger, New York, pp. 1-46
Gellner E. 1987, The concept of kinship, and other essays on anthropological method and explanation, Blackwell, Oxford
Gerring J. 2004, What is a case study and what is it good for, American Political Science Review, Vol. 98, No. 2, pp. 341-54
Grabowska M. 2005, Zjawiska religijne i kłopoty z ich badaniem, w: Religijność społeczeństwa polskiego w latach 80-tych. Od pytań filozoficznych do problemów empirycznych, eds. M. Grabowska i T. Szawiel, IS UW, Warszawa
Hałas E. 2006, Classical Cultural Sociology. Florian Znaniecki’s Impact in a New Light, Journal of Classical Sociology, Vol. 6, No. 3, pp. 257-282
Kalberg S. 1980, Max Weber’s Types of Rationality: Cornerstones for the Analysis of Rationalization Processes in History, The American Journal of Sociology, Vol. 85, No. 5, pp. 1145-1179
Katz J. 2001, From how to why. On luminous description and causal inference in ethnography, Ethnography, Vol. 2, No. 4, pp. 443-473
Kieckhefer R. 1994, The Specific Rationality of Medieval Magic, The American Historical Review, Vol. 99, No. 3, pp. 813-836
Łuczewski M., Bukraba-Rylska I. 2008, The Żmiąca effect. One hundred years of village monographs in Polans, Österreichische Zeitschrift für Soziologie, Vol. 33, No. 1, pp. 89-104
Obrębski J. 2005, Problem etniczny Polesia, [in:] idem, Dzisiejsi ludzie Polesia i inne eseje, IFiS PAN, Warszawa
Ortner S.B. 2006, Anthropology and Social Theory: Culture, Power, and the Acting Subject, DUP, Durham
Parker C.G. 1996, Popular Religion and Modernization in Latin America: A Different Logic, Orbis Books, New York
Parker C.G. 1998, Modern Popular Religion. A Complex Object of Study for Sociology, International Sociology, Vol. 13, No. 2, 195-212
Snow D. A., Morrill C., Anderson L. 2003, Elaborating analytic ethnography. Linking fieldwork and theory, Ethnography, Vol. 4, No. 2, pp. 181-200
Stach P. 1944, Proboszcz sprzed stu lat. Ks. Mikołaj Głąbiński, Currenda nr 5
Stomma Ludwik 1986, Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku, PIW, Warszawa
Szacki J. 1991, Koncepcja narodu w socjologii i historii, [in:] idem, Dylematy historiografii idei oraz inne szkice i studia, PWN, Warszawa
Thomas W., Znaniecki F. 1918-1920, The Polish Peasant in Europe and America, Badger, Boston.
Thompson E. 2000, Trubadurzy imperium, WUJ, Kraków
Topolski J. 1987, Historical Narrative: Towards a Coherent Structure, History and Theory, Vol. 26, No. 4, pp. 75-86
Topolski J. 1991, Towards an Integrated Model of Historical Explanation, History and Theory, Vol. 30, No. 3, pp. 324-338
Topolski J. 1999, The Role of Logic and Aesthetics in Constructing Narrative Wholes in Historiography, History and Theory, Vol. 38, No. 2, pp. 198-10
Topolski J, Righini R. 1997, Narrare la storia: Nuovi principi di metodologia storica, Milan
Wierzbicki Z. T. 1963, Żmiąa w pół wieku później, Ossolineum . PAN, Wrocław-Warszawa-Kraków
Wierzbicki Z. T. 1968, Tradycyjna religijno.æ wiejska (badania monograficzne wsi Zacisze), Roczniki Socjologii Wsi, No. 8, pp. 189-211
Znaniecki F. 1919, Cultural reality, ChUP, Chicago
Znaniecki F. 1928, Przedmowa, [in:] Franciszek Mirek, Elementy społeczne parafii rzymskokatolickiej. Wstęp do socjologii parafii, Poznań
Zowczak M. 2000, Biblia ludowa. Interpretacje wątków religijnych w kulturze ludowej, FNP, Wrocław

Relation:

Ethnologia Polona

Volume:

28

Start page:

5

End page:

21

Detailed Resource Type:

Artykuł

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:61460 ; 0137-4079

Source:

IAiE PAN, sygn. P 366 ; IAiE PAN, sygn. P 367 ; IAiE PAN, sygn. P 368 ; click here to follow the link

Language:

eng

Rights:

Prawa zastrzeżone - dostęp ograniczony

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone wyłącznie na terminalach Instytutu Archeologii i Etnologii PAN w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitizing institution:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN

Access:

Zamknięty

Objects Similar

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information