Sprawozdania Archeologiczne 70 (2018)
Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk
Agnew V. 2007. History’s Affective Turn: Historical Re-enactment and its Work in the Present, Rethinking History 11(3), 299-312
Aitamurto K. and S. Simpson (eds.). 2013. Modern Pagan and Native Faith Movements in Central and Eastern Europe, Durham: Acume
Baraniecka-Olszewska K. 2015. Naprzód do przeszłości! Rekonstrukcje historyczne między historią a teraźniejszością, Etnografia Polska 59(1-2), 87-96
Biuro Badań Społecznych Question Mark. 2016. Grupy rekonstrukcji historycznych – działania oddolne na rzecz krzewienia kultury narodowej. Raport z badań. 2016, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, On-line: http://www.nck.pl/badania/raporty/raport-grupy-rekonstrukcjihistorycznych-dzialania-oddolne-na-rzecz-krzewienia-, Accessed: 16.02.2018
Bogacki M. 2008. Wybrane problemy odtwórstwa wczesnośredniowiecznego w Polsce. In M. Bogacki, M. Franz and Z. Pilarczyk (eds.), Kultura ludów Morza Bałtyckiego 2: Nowożytność i współczesność, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 219-269
Bogacki M. 2010a. „Wżywanie” się w przeszłość – odtwórstwo historyczne a nauka. In K. Obremski and J. Wenta (eds.), Recepcja kultury średniowiecznej w humanistyce, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 153-196
Bogacki 2010b. O współczesnym „ożywianiu” przeszłości – charakterystyka odtwórstwa historycznego, Turystyka Kulturowa 5/2010, 4-27
Bauman Z. 1996. Etyka ponowoczesna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Bauman Z. 2000. Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa: Sic!
Burszta W. J. 2012. Teraz i wtedy. Tożsamość nasycana imitacją przeszłości. In T. Szlendak, J. Nowiński, K. Olechnicki, A. Karwacki and W. J. Burszta, Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestnictwa w kulturze, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 143-157
Burszta W. 2013. Przyleganie do przeszłości. In W. Burszta, Kotwice pewności. Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle, Warszawa: Iskry, 245‑279
Burszta W. 2016. Upamiętnianie jako forma praktyki kulturowej. In A.W. Brzezińska, M. Fabiszak and M. Owsiński (eds.), Znaki (nie)pamięci. Teoria i praktyka upamiętniania w Polsce, Kraków: Universitas, 15-27
Caillois R. 1973. Żywioł i ład, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy
Fenske M. 2017. History as an Adventure. Time Travel in Late Modernity from the Perspective of a European Ethnologist. In B. Peterson and C. Holtorf (eds.), The Archaeology of Time Travel. Experiencing the Past in the 21st Century, Oxford: Archaeopress, 241-256
Gardeła L. 2016. Vikings Reborn. The Origins and Development of Early Medieval Re-enactment in Poland, Sprawozdania Archeologiczne 68, 165-182
Giddens A. 2002. Nowoczesność i tożsamość. ,,Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Górewicz I. 2013. Mieczem pisane: odtwórcologia, Szczecin: Triglav
Jasiewicz K. 2003. Ścieżki sacrum. In Ł. Olędzki (ed.), Wiara, pamięć, archeologia, Poznań: Koło Naukowe Studentów Archeologii, 106-116
Hobsbawn E. and Ranger T. (eds.). 2008. Tradycja wynaleziona, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Holtorf C. 2017. Perceiving the Past: From Age Value to Pastness, International Journal of Cultural Property 24, 497-515
Kantor R. 2010. Zabawa przeszłością – zabawa w przeszłość. Historia uludyczniona, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Sociologica 3, 134-149
Karwacki A. 2012. Rycerstwo między komercją a integracją. Analiza wielowymiarowych efektów funkcjonowania grup odtworzeniowych. In T. Szlendak, J. Nowiński, K. Olechnicki, A. Karwacki, W.J. Burszta, Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestnictwa w kulturze, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 111-140
Kobiałka D. 2014. Archaeology and Communication with the Public: Archaeological Open-air Museums and Historical Re-enactment in Action, European Journal of Postclassical Archaeologies 4, 359-376
Kowalski K. 2013. O istocie dziedzictwa kulturowego – rozważania, Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury
Krajewski M. 2003. Kultury kultury popularnej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Kwiatkowski P. T. 2008. Pamięć zbiorowa społeczeństwa polskiego w okresie transformacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
Lash S. 2004. Dyskurs czy figura? Postmoderminzm jako „system oznaczania” (regime of signiication). In R. Nycz (eds.), Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, Kraków: Universitas, 471-506
Lowenthal D. 1985. The Past is a Foreign Country, Cambridge: Cambridge University Press
Maffesoli M. 2008. Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Majtas K. 2012. Odtwórcy wczesnośredniowieczni w sytuacji festiwalu jako enklawa kulturowoprzestrzenna, Opuscula Sociologica 1, 73-92
McCalman L. and Pickering P. A. (eds.). 2010. Historical Reenactment. From Realism to the AffectiveTurn, Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan
Mesjasz K. 2013. „Tworzenie tradycji” w rodzimowierczych związkach wyznaniowych, Studia Religiologica 46(2), 135-142
Minta-Tworzowska D. 2012. Przeszłość w relacji do współczesności. In S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot and A. Zalewska (eds.), Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1087-1096
NCK/Ipsos. 2017. Przeszłość jako pasja. Raport z jakościowego badania pasjonatów historii, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, On-line: http://www.nck.pl/badania/projekty-badawcze/raport-z-jakosciowego-badania-pasjonatow-historii, Accessed 16.02.2018
Nieroba E., Czerner A. and Szczepański M. S. 2010. Flirty tradycji w popkulturą. Dziedzictwo kulturowe w późnej nowoczesności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
Nora P. 2010. Czas pamięci, Respublica Nowa 10(200), 142-151
Nowaczyk S. 2016. Odtwórstwo historyczne jako forma popularyzacji archeologii. In S. Nowaczyk, A. Grossman and W. Piotrowski (eds.), IV Sprawozdanie Biskupińskie, Biskupin: Muzeum Archeologiczne, 371-378
Nowiński J. 2012. Instytucjonalizacja zabawy. O kulturotwórczym i kooperacyjnym potencjale ruchu rekonstrukcyjnego. In T. Szlendak, J. Nowiński, K. Olechnicki, A. Karwacki and W. J. Burszta, Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestnictwa w kulturze, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 73-108
Olechnicki K., Szlendak T. and Karwacki A. 2016. Grupy rekonstrukcji historycznej. Edukacja i konsumowanie przeszłości, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Pawleta M. 2011a. Przeszłość jako źródło przyjemności, Przegląd Archeologiczny 59, 27-54
Pawleta M. 2011b. „Przemysł przeszłość”: wybrane aspekty komercjalizacji przeszłości i produktów wiedzy archeologicznej we współczesnej Polsce, Sprawozdania Archeologiczne 63, 9-54
Pawleta M. 2016. Przeszłość we współczesności. Studium metodologiczne archeologicznie kreowanej przeszłości w przestrzeni społecznej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Pawleta M. 2017. Theatrum Archaeologicum: Staging the Past via Archaeological Fêtes and Historical Re-enactment, Sprawozdania Archeologiczne 69, 139-159
Pawlik O. 2015. „Idziemy drogą przodków” – odwołania do przeszłości w Rodzimym Kościele Polskim, Etnografia Polska 59(1-2), 97-110
Radtchenko D. 2006. Simulating the Past: Reenactment and the Quest for Truth in Russia, Rethinking History 10(1), 127-148
Regiewicz A. 2013. Rekonstrukcje historyczne jako edutainment. Przypadek powstania styczniowego, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie 13, 87-104
Regiewicz A. 2014. Mediewalizm wobec zjawisk audiowizualnych i nowych mediów, Warszawa: Wydawnictwo DiG
Simpson S. 2013. Polish Rodzimowierstwo: Strategies for (Re)constructing a Movement. In K. Aitamurto and S. Simpson (eds.), Modern Pagan and Native Faith Movements in Central and Eastern Europe, Durham: Acumen, 112-127
Skórzyńska I. 2010. Widowiska przeszłości. Alternatywne polityki pamięci 1989–2009, Poznań: Instytut Historii UAM
Stulgis M. M. 2013. Pomiędzy rekonstrukcją, odtwórstwem a inscenizacją, czyli próba analizy zjawiska rekonstrukcji historycznej, Pamięć i Sprawiedliwość 12(2), 135-152
Słapek D. and Nowożeńska M. 2011. Wyobraźnia w karbach zmysłów… czyli ruch rekonstrukcyjny w edukacji historycznej. In P. Witek, M. Mazur and E. Solska (eds.), Historia w kulturze współczesnej. Niekonwencjonalne podejścia do przeszłości, Lublin: edytor.org, 444-452
Szacka B. 2009. Zmiany stosunku do przeszłości po przeobrażeniach ustrojowych 1989 roku w Polsce, Przegląd Filozoficzno-Literacki 4(25), 415-427
Szacka B. 2014. Stosunek do przeszłości i jej przeżywanie w ponowoczesnym świecie popkultury. In E. Domańska, R. Stobiecki and T. Wiślicz (eds.), Historia – dziś. Teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości, Kraków: Universitas, 173-185
Szczecińska-Musielak E. 2009. Odgrywanie powrotów do przeszłości w rekonstrukcjach historycznych. In D. Rancew-Sikora, G. Woroniecka and C. Obracht-Prondzyński (eds.), Kreacje i nostalgie. Antropologiczne spojrzenie na tradycje w nowoczesnych kontekstach, Warszawa: Polskie Towarzystwo Socjologiczne, 209-218
Szlendak T. 2012. Wehrmacht nie macha. Rekonstrukcyjna codzienność jako sposób zanurzenia w kulturze. In T. Szlendak, J. Nowiński, K. Olechnicki, A. Karwacki and W. J. Burszta, Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestnictwa w kulturze, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 7-70
Szlendak T., Nowiński J., Olechnicki K., Karwacki A. and Burszta W. J. 2012. Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestnictwa w kulturze, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury
Szpociński A. 2005. Autentyczność przeszłości jako problem kultury współczesnej. In A. Szpociński (ed.), Wobec przeszłości. Pamięć i przeszłość jako elementy kultury współczesnej, Warszawa: Instytut im. Adama Mickiewicza, 292-302
Szpociński A. 2007. O współczesnej kulturze historycznej Polaków. In B. Korzeniewski (ed.), Przemiany pamięci społecznej a teoria kultury, Poznań: Instytut Zachodni, 25-43
Szpociński A. 2010 Współczesna kultura historyczna, Kultura Współczesna 1(63), 9-17
Szpociński A. 2012 Widowiska przeszłości. Pamięć jako wydarzenie. In E. Hałas (ed.), Kultura jako pamięć. Posttradycjonalne znaczenie przeszłości, Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS, 63-75
Tarkowska E. 2012. Pamięć w kulturze teraźniejszości. In E. Hałas (ed.), Kultura jako pamięć. Posttradycjonalne znaczenie przeszłości, Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS, 17-42
Tomaszewska E. 2009. Rekonstrukcja historyczna – ożywianie historii. On-line: http://www.muzeumradom.pl/indexm.php?nid=868&r=32, Accessed: 12.04.2012
Widzicka M. 2015. Przeszłość jako przedmiot działań rekonstrukcyjnych. In I. Kowalczyk and I. Kiec (eds.), Historia w wersji popularnej, Gdańsk: Katedra Wydawnictwo Naukowe, 259‑271
Wilkowski M. 2014. Rekonstrukcje historyczne, Karta 81, 138-141
Van der Plaetsen P. 2014. When the Past Comes to Life. In L. Egberts and K. Bosma (eds.), Companion to European Heritage Revivals, Heidelberg, New York, Dordrecht, London: Springer Open, 151-166
Woźniak M. 2010. Przeszłość jako przedmiot konstrukcji. O roli wyobraźni w badaniach historycznych, Lublin: Wydawnictwo UMCS
oai:rcin.org.pl:67480 ; 0081-3834 ; doi:10.23858/SA70.2018.001
IAiE PAN, call no. P 244 ; IAiE PAN, call no. P 245 ; IAiE PAN, call no. P 243 ; click here to follow the link
Creative Commons Attribution BY-SA 3.0 PL license
Copyright-protected material. [CC BY-SA 3.0 PL] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY-SA 3.0 PL license, full text available at: ; -
Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences
Library of the Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences
Operational Program Digital Poland, 2014-2020, Measure 2.3: Digital accessibility and usefulness of public sector information; funds from the European Regional Development Fund and national co-financing from the state budget. ; European Union. European Regional Development Fund
Feb 2, 2022
Dec 18, 2018
640
https://rcin.org.pl/publication/87758
Edition name | Date |
---|---|
Pawleta, Michał, 2018, Historical re-enactment as a new form of contemporary people’s relation to the past | Feb 2, 2022 |
Pawleta, Michał
Sugiera, Małgorzata
Czapliński, Przemysław
Pawleta, Michał
Budzik, Jagoda
Pomóż nam ulepszyć RCIN — wypełnij krótką anonimową ankietę!!!
Szanowni Państwo,
Wiedza o tym, kto korzysta z serwisu RCIN, jakie treści chcą znaleźć użytkownicy, co powinniśmy poprawić jest dla nas ważna, ponieważ pomoże nam lepiej odpowiedzieć na Państwa potrzeby. Odpowiedź na 6 krótkich pytań zajmie minutę. Podobną ankietę przeprowadziliśmy 7 lat temu. Państwa odpowiedzi bardzo nam pomogły. Z góry dziękujemy za poświęcony nam czas.
Zespół Wsparcia Merytorycznego RCIN