Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Józefa Piłsudskiego „droga do niepodległości” w świadomości historycznej młodzieży : (na przykładzie zadań z historii w arkuszach egzaminów zewnętrznych)

Twórca:

Białokur, Marek (1974– ) ORCID

Data wydania/powstania:

2017

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Dzieje Najnowsze : [kwartalnik poświęcony historii XX wieku] R. 49 z. 2 (2017)

Współtwórca:

Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Wydawca:

Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

s. 65-79 ; Streszcz. ang.

Typ obiektu:

Czasopismo/Artykuł

Abstrakt:

Artykuł ukazuje obraz Józefa Piłsudskiego w zadaniach z historii, które przygotowywane zostały na potrzeby ogólnopolskich egzaminów zewnętrznych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Przeanalizowano zadania z arkuszy gimnazjalnych oraz maturalnych. Analiza wykazała satysfakcjonującą obecność Józefa Piłsudskiego w poleceniach odnoszących się do wydarzeń z I wojny światowej, gdy jego droga do wolnej Polski była już na ostatniej prostej.

Bibliografia:

Anusiewicz-Działak B., Informator o maturze 2005, „Wiadomości Historyczne” 2004, nr 1, s. 53–55.
Anusiewicz-Działak B., Matura z historii w 2005 roku, „Wiadomości Historyczne” 2003,nr 5, s. 36–41.
Białokur M., Józef Piłsudski i jego rola w tworzeniu niepodległościowego ruchu wojskowego na kartach wybranych podręczników szkolnych, w: Związek Strzelecki „Strzelec” – organizacja społeczno-wychowawcza. Między tradycją a współczesnością, red. A. Adamczyk, Zelów 2006, s. 165–183.
Białokur M., Piłat J., Stecka K., Historia i WOS na maturze, czyli pedagoga szkiełko i oko, „Wiadomości Historyczne” 2007, nr 2, s. 13–24.
Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2009.
Chomicki G., Historia powróci do zdrowia, czyli nie reformujmy reformy, „Wiadomości Historyczne” 2005, nr 1, s. 47–54.
Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.
Durka J., Rola postaci historycznych w edukacji – dotychczasowe doświadczenia a „nowa podstawa programowa z historii”, w: Pamięć, kultura, edukacja, red. nauk. A.P. Bieś, M. Chrost, B. Topij-Stempińska, Kraków 2011, s. 123–133.
Jakubowska B., Metodologia w sojuszu z egzaminem maturalnym, „Wiadomości Historyczne” 2006, nr 1, s. 30–36.
Jakubowska B., Przeobrażenia w szkolnej edukacji historycznej w Polsce w latach 1944–1956,Warszawa 1986.
Kusiak P., Legenda Józefa Piłsudskiego. Jak w Polsce doby integracji europejskiej interpretować postać Marszałka?, „Colloquium” R. II, 2010.
Maternicki J., Majorek C., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1994.
Nauczyciel historii. Ku nowej formacji dydaktycznej, red. M. Kujawska, Poznań 1996.
Okulewicz P., Józef Piłsudski – między popularnością a kultem, „Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie” 2006, nr 5, s. 18–28.
Rulka J., Przemiany świadomości historycznej młodzieży, Bydgoszcz 1991.
Rulka J., Świadomość historyczna młodzieży przełomu tysiącleci – wybrane zagadnienia, w: Z Żywca do Opola. Góral z urodzenia, opolanin z wyboru, red. B. Kubis, Opole 2011, s. 349–357.
Składanowski H., „Od uwielbienia do negacji” – Józef Piłsudski w podręcznikach historii w szkole powszechnej (podstawowej) w II RP i okresie stalinowskim PRL, „Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie” 2006, nr 5, s. 30–38.
Suchoński A., Białokur M., Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego w podręcznikach szkolnych, „Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie” 2007, nr 3, s. 17–40.
Suchoński A., Polacy na kartach zagranicznych podręczników do nauczania historii, w: Polska,Europa, świat w szkolnych podręcznikach historii, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, seria: „Toruńskie Spotkania Dydaktyczne”, t. V, Toruń 2008, s. 10–18.
Suchoński A., Postać Józefa Piłsudskiego w podręcznikach szkolnych, w: Józef Piłsudski i jego współpracownicy, red. A. Suchoński, Opole 1999, s. 139–149.
Wójcik-Łagan H., Kult bohatera narodowego Józefa Piłsudskiego w szkolnej edukacji historycznej w latach trzydziestych XX wieku, Kielce 2012.
Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.
Zielecki A., Role i funkcje podręcznika historii, Rzeszów 1984.
Zielecki A., Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.

Czasopismo/Seria/cykl:

Dzieje Najnowsze : [kwartalnik poświęcony historii XX wieku]

Tom:

49

Zeszyt:

1

Strona pocz.:

65

Strona końc.:

79

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł naukowy oryginalny

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:63852 ; 0419-8824

Źródło:

IH PAN, sygn. A.507/49/2 Podr. ; IH PAN, sygn. A.508/49/2 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY-ND 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Historii PAN

Dofinansowane ze środków:

-

Dostęp:

Otwarty

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji