Obiekt

Ta publikacja jest chroniona prawem autorskim. Dostęp do jej cyfrowej wersji jest możliwy z określonej puli adresów ip.
Ta publikacja jest chroniona prawem autorskim. Dostęp do jej cyfrowej wersji jest możliwy z określonej puli adresów ip.

Tytuł: Dlaczego nowoczesna teoria literatury narodziła się w Europie Środkowej i Wschodniej? (I dlaczego dziś jest martwa?)

Twórca:

Tihanov, Galin ; Adamiak, Marcin. Tł.

Data wydania/powstania:

2007

Typ zasobu:

Artykuł

Inny tytuł:

Teksty Drugie Nr 4 (2007)

Wydawca:

IBL PAN

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

21 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.

Bibliografia:

1. C.J. Any, Boris Eikhenbaum. Voices of a Russian Formalists, Stanford University Press, Stanford 1994, s. 90.
2. E. Bojtár, Slavic Structuralism, J. Benjamins Pub., Amsterdam-Philadelphia 1985.
3. S. Boym, Estrangement as a Lifestyle: Shklovsky and Brodsky, "Poetics Today" 1996 no. 4, s. 511-530.
4. O. Brik, The So-Called Formal Metod (1923), „Russian Poetics in Translation”, vol. 4: Formalist Theory, trans. and ed. by L. Michael O'Toole, A. Shukman, University of Exeter, Colchester 1977, s. 90.
5. J. Brodski, Dlaczego Kundera myli się co do Dostojewskiego, przeł. A. Zagajewski, „"Literatura na Świecie" 1990 nr 9, s. 172-180.
6. J. Clifford, Notes on Travel and Theory, w: Travelling Theories, Travelling Theorists, ed. by J. Clifford, V. Dhareshwar, "Inscription" vol. 5, University of California Press, Santa Cruz 1989, s. 177-185, zwł. s. 184-185.
7. C. Cornis-Pope, J. Neubauer, Towards a History of the Literary Cultures in East-Central Europe. Theoretical Reflection, ACLS Occasional Paper Series no. 52, New York 2002, s. 12.
8. M. Csáky, Die Ambivalenz der Moderne in Zentraleuropa, "Lukács: Jahrbuch der Internationalen Georg-Lukács-Gesellschaft" 2000 nr 4, s. 167-187.
9. G. Delanty, The Resonance of Mitteleuropa [Central Europe]. A Habsburg Myth or Antipolitics?, "Theory, Culture and Society" 1996 no. 11, s. 93-108.
10. L. Dolezel, Occidental Poetics. Tradition and Progress, University of Nebraska Press, Lincoln 1990.
11. L. Dolezel, Structuralism of the Prague Circle, w: From Formalism to Poststructuralism, ed. by R. Selden, The Cambridge History of Literary Criticism, vol. 8, Cambridge University Press, Cambridge 1995, zwł. s. 54-55.
12. L. Durovic, The Beginnigs of Structuralism in Slovakia and the Bratislava Linguistic Circle, w: Sound, Sign and Meaning. Quinquagenary of the Prague Linguistic Circle, ed. by L. Matejka, Dept. of Slavic Languages and Literatures, University of Michigan, Ann Arbor 1976, s. 54.
13. E.H. Falk, The Poetics of Roman Ingarden, University of North Carolina Press, Chapel Hill 1981.
14. F. Fehér, On Making Central Europe, "Eastern European Politics and Societes" 1989 no. 3.3, s. 412-447.
15. R. Fieguth, Rezeption contra falsches und richtiges Lesen? Oder Mißverständnisse mit Ingarden, "Sprache im technischen Zeitalter" 1971 nr 38, s. 142-159.
16. D. Fokkema, Continuity and Change in Russian Formalism, Czech Structuralism and Soviet Semiotics, "PTL" 1976 no. 1, s. 153-196, zwł. s. 164-165.
17. P. Fry, Modernism and the New Criticism, rozdz. 8, zwł s. 191-193.
18. F. Galan, Historic Structures. The Prague School Project, 1928-1946, University of Texas Press, Austin 1985, s. XII.
19. A. Gałuszkin, Nełdawszijsja dialog. Iz istorii wzajmootnoszenij formalnoi szkoły i vlasti, w: Szestie Tynianowskie cztenija. Tezisy dokładow i materiały dlia obsużdenija, Ryga 1992, s. 210.
20. P. Gilet, Vladimir Propp and the Universal Folktale. Recommissioning an old paradigm story as initiation, P. Lang, New York 1998.
21. G.G. Grabowicz, Introduction, w: R. Ingarden, The Literary Work of Art. An Investigations on the Borderlines of Ontology, Logic and Theory of Literature, trans. by G.G. Grabowicz, Northwestern University Press, Evanston 1973, s. XLV-LXX.
22. S. Greenblatt, Racial Memory and Literary History, w: Rethinking Literary History. A Dialogue on Theory, ed. by L. Hutcheon, M.J. Valdes, Oxford University Press, Oxford-New York 2002, s. 61.
23. V.M. Hamm, The Ontology of the Literary Work of Art. Roman Ingarden's "Das literarische Kunstwerk", w: The Critical Matrix, ed. P.R. Sullivan, Georgetown University, Washington 1961, s. 171-209.
24. R. Harris, Jakobson's Saussure, w: Saussure and His Interpreters, New York University Press, New York 2001, s. 94-108.
25. E. Holenstein, Roman Jakobson's Approach to Language. Phenomenological Structuralism, trans. by C. Schelbert, T. Schelbert, Indiana University Press, Bloomington 1976.
26. R. Ingarden, O dziele literackim [1930], przeł. M. Turowicz, PWN, Warszawa 1988, s. 8.
27. In Search of Central Europe, ed. by G. Schöpflin, N. Wood, Polity Press, Cambridge UK1989.
28. W. Iser, The Act of Reading. A Theory of Aesthetic Response, John Hopkins University Press, Baltimore 1978.
29. W. Iser, Das Fiktive und das Imaginäre. Perspektiven literarischer Anthropologie, Suhrkampf, Frankfurt am Main 1991.
30. R. Jakobson, O czeskom stiche preimuszczestwiennoj w sopostavlenii s ruskim, Providence 1969, s. 19.
31. R. Jakobson, O realizmu v umìni, "Èerven" 1921 nr 4, s. 300-304.
32. R. Jakobson, K. Pomorska, Dialogues, trans. by Ch. Hubert, MIT Press, Cambridge Mass. 1983.
33. R. Jakobson, Sergej Karcevskij: August 28, 1884 - November 7, 1955, "Cahiers Ferdinand de Saussure" 1956 no. 14, s. 10.
34. R. Jakobson, Spolecná rec kultury. Poznámki k otázkám vzájemných stykù sovìtské a západní vìdy, "Zemé sovìtù" 1935 nr 4, s. 110.
35. R. Jakobson, Yuri Tynianov in Prague, w: Y. Tynianov, The Problem of Verse Language, ed. and trans. by M. Sosa, B. Harvey, Ardis, Ann Arbor Mich. 1981, s. 135-140.
36. R. Jakobson, Zadaczi chudożestwiennoj propagandy, "Isskustwo" 5 IX 1919 nr 8.
37. Jan Mukarovský and the Prague School/und die Prager Schule, ed. by V. Macura, H. Schmid, Potsdam 1999.
38. H. Jason, D. Segal, Precursors of Propp. Formalist Theories of Narrative in Early Russian Ethnopoetics, "PTL" 1977 no. 2, s. 471-516.
39. H.R. Jauss, Limits and Tasks of Literary Hermeneutics, trans. by J. Pick Marguiles, "Diogenes" 1980 no. 109, s. 92-119.
40. K. Kókai, Im Nebel. Der Junge Georg Lukács und Wien, Vienna 2001, s. 235-236.
41. M. Kundera, Zachód porwany albo tragedia Europy Środkowej, przeł. M.L., "Zeszyty Literackie" 1984 nr 5, s. 14-31.
42. M. Lifszyc, Iz awtobiografij idej, "Kontekst 1987", Moskwa 1988, s. 264-319.
43. J. Łotman, Jan Mukarzowskij - tieoretik iskusstwa, w: J. Mukarzowskij, Issledowanija po estietikie i tieorii iskusstwa, ed. by J. Łotman, O.M. Malewicz, Moskwa 1994, s. 8-32.
44. W. Martin, Criticism and the Academy, w: The Cambridge History of Literary Criticism, vol. 7: Modernism and the New Criticism, ed. A.W. Linz, L. Menand, L. Rainey, rozdz. 14.
45. L. Matejka, Jakobson's entre l'Est et l'Ouest (1915-1939). Un episode de l'histoire de la culture européenne, "Cahiers de l'ILSL" 1997 nr 9, ed. Françoise Gadet and Patrick Sériot, Lausanne 1997, s. 177-184.
46. L. Matejka, Milan Kundera's Central Europe, "Cross Currents" 1990 no. 9, s. 127-134.
47. L. Matejka, Sociological Concerns in the Moscow Linguistic Circle, w: Language, Poetry, and Poetics. The Generation of the 1890s - Jakobson, Trubetzkoy, Majakovskij, ed. by K. Pomorska i in., Mouton de Gruyter, Berlin-New York 1987, s. 307-312.
48. F. Mauthner, Erinnerungen, Munich 1918, s. 32-33.
49. H. Mikkeli, Europe as an Idea and Entity, St. Martin University Press, New York 1998, zwł. rozdz. 9.
50. A. Miller, Tiema Centralnoj Jewropy. Istorija, sowriemienie diskursy i miesto w nich Rosiji, "Nowoje litieraturnoje obozrienie" 2001 nr 52, s. 75-96.
51. J. Neubauer, Bakhtin versus Lukács. Inscription of Homelessness in Theories of the Novel, "Poetics Today" 1996 no. 4, s. 531-546.
52. I.B. Neumann, Europe's Post-Cold War Memory of Russia. Cui bono?, w: Memory and Power in Post-War Europe. Studies in the Presence of the Past, ed. by J.-W. Müller, Cambridge University Press, Cambridge 2002, s. 121-136.
53. I.B. Neumann, Russia and the Idea of Europe. A Study in Identity and International Relations, Routledge, London-New York 1996.
kliknij tutaj, żeby przejść
54. Nowejszaja russkaja poezja, „Politika”, Prague 1921.
55. R. Okey, Central Europe/Eastern Europe. Behind the Definitions, "Past and Present" 1992 no 11., s. 102-133.
56. On the Aesthetics of Roman Ingarden. Interpretations and assessments, ed. by P. McCormick, B. Dziemidok, Kluwer Academic, Boston 1989.
57. K. Pomorska, The Autobiography of Scholar, w: Language, Poetry and Poetics. The Generation of the 1890s - Jakobson, Trubetzkoy, Majakovskij, ed. by K. Pomorska i in., Mouton de Gruyter, Berlin-New York 1987.
58. I.A. Richards, Practical Criticism: A Study of Literary Judgement [1929], Harcourt, Brace & Co, New York 1966, s. 295.
59. J. Le Rider, Mitteleuropa, PUF, Paris 1994.
60. H. Rudnick, Roman Ingarden's Literary Theory, "Ingardeniana. Annalecta Husserliana" 1976 no. 4, s. 105-119.
61. E.W. Said, Travelling Theory-Reconsidered, w: Critical Reconstructions. The Relationship of Fiction and Life, ed. by R.M. Polhemus, R.B. Henkle, Stanford University Press, Stanford 1994, s. 264.
62. E.W. Said, Travelling Theory, w: tegoż, The World, the Text, and the Critic, Harvard University Press, Cambridge Mass. 1983, s. 226-247.
63. H. Schmid, Zum Begriff der äesthetischen Konkretisation im tschechischen Strukturalismus, "Sprache im technischen Zeitalter" 1970 nr 36, s. 290-318.
64. P. Sériot, Structure et totalité. Les origines intellectuelles du structuralisme en Europe centrale et orientalne, PUF, Paris 1999.
65. M. Soucková, The Prague Linguistic Circle. A Collage, w: Sound, Sign and Meaning. Quinquagenary of the Prague Linguistic Circle, ed. by L. Matejka, Dept. of Slavic Languages and Literatures, University of Michigan Ann Arbor Mich. 1976, s. 2.
66. P. Steiner, The Roots of Structuralist Esthetics, w: The Prague School. Selected Writing, 1929-1946, ed. by P. Steiner, University of Texas Press, Austin 1982, s. 174-219.
67. J. Striedter, Literary Structure, Evolution and Value. Russian Formalism and Czech Structuralism Reconsidered, Harvard University Press, Cambridge Mass. 1989.
kliknij tutaj, żeby przejść
68. O. Sus, On the Genetic Preconditions of Czech Structuralism Semiology and Semantics. An Essay on Czech and German Thought, "Poetics" 1972 no. 4, s. 28-54, zwł. s. 30.
69. P. Szondi, Einführung in die literarische Hermeneutik, hrsg. von J. Bollack, H. Stierlin, Suhrkampf, Frankfurt 1975.
70. P. Szondi, On Textual Understanding and Other Essays, trans. by H. Mendelssohn, foreword by M. Hays, University of Minnesota Press, Minneapolis 1986.
71. P. Szondi, Wprowadzenie do hermeneutyki literackiej, przeł. M. Łukasiewicz, w: Współczesna myśl literaturoznawcza w Republice Federalnej Niemiec. Antologia, wyb., oprac. i wstęp H. Orłowski, przeł. M. Łukasiewicz, W. Bialik, M. Przybecki, Czytelnik, Warszawa 1986, s. 24-34.
72. R. Szporluk, Defining „Central Europe”. Power, Politics, and Culture, "Cross Currents" 1982 no. 1, s. 30-38.
73. J. Szücs, Three Historical Regions of Europe, w: Civil Society and the State, ed. by J. Keane, Verso, London-New York 1988, s. 291-332.
74. Theory and University, "Literary Research/Recherche Littéraire" Spring-Summer 2001, no. 18 (35), s. 8, 41.
75. E.M. Thompson, Russian Formalism and Anglo-American New Criticism, Mouton, The Hague 1971.
kliknij tutaj, żeby przejść
76. G. Tihanov, Marxism and Formalism Revisited. Notes on the 1927 Leningrad Dispute, "Literary Research/Recherche Littéraire" 2002 no. 37-38, s. 69-77.
77. G. Tihanov, The Master and the Slave. Lukács, Bakhtin, and the Ideas of Their Time, Clarendon Press-Oxford University Press, Oxford-New York 2000, s. 39-43.
78. G. Tihanov, Viktor Shklovskii and Georg Lukács in the 1930s, "Slavonic and East European Review" 2000 no. 1(78), s. 44-65.
79. G. Tihanov, Why Did Modern Literary Theory Originate in Central and Eastern Europe? (And Why Is It Now Dead?), "Common Knowledge" Winter 2004 vol. 10, s. 61-81.
80. O. Walzel, Wechselseitige Erhellung der Künste, Berlin 1917.
81. O. Walzel, Wzajemne naświetlanie się sztuk. Przyczynek do oceny pojęć z zakresu historii sztuki, przeł. O. Dobijanka, w: Teoria badań literackich za granicą, t. 2, cz. 1, red. S. Skwarczyńska, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1974, s. 161-189.
82. L. Wolff, Inventing Eastern Europe. The Map of Civilization on the Mind of the Enlightenment, Stanford University Press, Stanford 1994.
83. W. Żyrmunski, Bajron i Puszkin. Iz istorii romanticzeskoj poemy, Leningrad 1924.
84. W. Żyrmunski, Kompozicija liriczeskich stichotvoreni, Sankt Petersburg 1921.

Czasopismo/Seria/cykl:

Teksty Drugie

Zeszyt:

4

Strona pocz.:

131

Strona końc.:

152

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:51184 ; 0867-0633

Źródło:

IBL PAN, sygn. P.I.2524 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Prawa zastrzeżone - dostęp ograniczony

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone wyłącznie na terminalach Instytutu Badań Literackich PAN w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitalizacja:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Dofinansowane ze środków:

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, lata 2010-2014, Priorytet 2. Infrastruktura strefy B + R ; Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

2018-12-20

Data dodania obiektu:

2015-01-30

Liczba wyświetleń treści obiektu:

115

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://rcin.org.pl/publication/67442

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty

Podobne

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji