Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: O alegorii naturalnej w dawnej teorii poezji heroicznej

Twórca:

Czechowicz, Agnieszka

Data wydania/powstania:

2015

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Teksty Drugie Nr 1 (2015)

Wydawca:

IBL PAN

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

21 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.

Typ obiektu:

Czasopismo/Artykuł

Bibliografia:

1. J. Abramowska, Alegoreza i alegoria w dawnej kulturze literackiej, w: tejże, Powtórzenia i wybory. Studia z tematologii i poetyki historycznej, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 1995, s. 66.
2. J. Abramowska, Alegoreza jako problem przekładu, w: tejże, Powtórzenia i wybory. Studia z tematologii i poetyki historycznej, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 1995, s. 101-105.
3. J. Abramowska, „Eneida” czytana przez Macieja Kazimierza Sarbiewskiego, „Pamiętnik Literacki” 1981 z. 3, s. 6-10.
4. św. Bazyli Wielki, Mowa do młodzieńców, jak mogą odnieść pożytek z czytania książek pogańskich, w: tegoż, Wybór homilij i kazań, przeł. i wstęp T. Sinko, Wydawnictwo Mariackie, Kraków 1947, s. 214-215.
5. M.W. Bloomfield, Alegoria jako interpretacja, przeł. Z. Łapiński, w: Alegoria, red. J. Abramowska, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2003, s. 52-74.
6. S. T. Coleridge, Misc. Crit., 29; Cyt. za: A. Fletcher, Allegory: The Theory of a Symbolic Mode, Princeton University Press, Ithaca 1964, s. 17.
7. A.M. De’Conti, O sztuce poetyckiej, przeł. J. Mańkowski, w: Poetyka okresu renesansu. Antologia, wybór, wstęp i oprac. E. Sarnowska-Temeriusz, Ossolineum, Wrocław 1982, s. 213-227.
8. J. Domański, Patrystyczne postawy wobec dziedzictwa antycznego i ich następstwa w kulturze chrześcijańskiej, w: U progu trzeciego tysiąclecia. Człowiek – nauka – wiara, księga pamiątkowa Sympozjum Naukowego zorganizowanego w Uniwersytecie Warszawskim z okazji 2000-lecia chrześcijaństwa w dniach 19-21 listopada 1999 roku, red. A. Białecka, J.J. Jadacki, Semper, Warszawa 2001, s. 39-67.
9. M. Domaradzki, Filozofia antyczna wobec problemu interpretacji. Rozwój alegorezy od przedsokratyków do Arystotelesa, Wydawnictwo Naukowe IF UAM, Poznań 2013.
10. N. Frye, Anatomia krytyki, przeł. M. Bokiniec, Książka iWiedza, Gdańsk 2012.
11. M. Głowiński, Świadectwa i style odbioru, w: tegoż, Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1977, s. 116-137.
12. W. Górny, Sarbiewskiego próba scholastycznej teorii literatury, „Roczniki Humanistyczne” 1960, t. 8, z. 1, s. 309-320.
13. Z. Grochal, Chrześcijański Horacy – Maciej Kazimierz Sarbiewski TJ i jego estetyka, Wydawnictwo Ojców Franciszkanów, Niepokalanów 1994, s. 12-70.
14. R.M. Grześkowiak, Przypowieść na dzień św. Marcina. Pomiędzy „Lekcyjami Kupidynowymi” a „Łodzią młodzi” Kaspra Twardowskiego, w: Literatura polskiego baroku w kręgu idei, red. A. Nowicka-Jeżowa, M.Hanusiewicz, A.Karpiński, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1995, s.111-129.
15. M. Hanusiewicz-Lavallee, „Wojna duchowna” wpolskim przekładzie alegorii Johna Bunyana „The Pilgrim’s Progress”, w: Wojny, bitwy i potyczki w kulturze staropolskiej, red. W. Pawlak, M. Piskała, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2011, s. 387-399.
16. G. Hartman, The Unmediated Vision: An Interpretation of Wordsworth, Hopkins, Rilke and Valéry, Yale University Press, New Haven 1954.
17. W. Jaeger, Paideia. Formowanie człowieka greckiego, przeł. M. Plezia, H. Bednarek, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001.
18. W. Jaeger, Wczesne chrześcijaństwo i grecka paideia, przeł. K. Bielawski, Homini, Bydgoszcz 2002, s. 88-95.
19. E. Jażdżewska-Goldsteinowa, Dwie prawdy w „Wojnie chocimskiej” Wacława Potockiego, „Poezja” 1977 nr 5/6, s. 189-198.
20. E. Jażdżewska-Goldsteinowa, Z dziejów wielkiej metafory. Uwagi o konstrukcji „Oblężenia Jasnej Góry Częstochowskiej, w: Studia o metaforze I, red. E. Sarnowska-Temeriusz, Ossolineum, Wrocław 1980, s. 137-150.
21. L. Kamykowski, Kasper Twardowski. Studium z epoki baroku, Polska Akademia Umiejętności, Kraków 1939.
22. J. Kwosek, Wizja bohatera doskonałego w „De perfecta poesi” Macieja Kazimierza Sarbiewskiego, w: Staroposkie teksty i konteksty, t. 7: Pomiędzy uczonością a dydaktyzmem, red. J. Malicki, T. Banaś-Korniak, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013, s. 57-70.
23. R. Lamberton, Homer the Theologian. Neoplatonist Allegorical Reading and the Growth of the Epic Tradition, University of California Press, Berkeley 1986.
24. C.S. Lewis, The Allegory of Love. A Study of Medieval Tradition, Cambridge University Press, New York 1958, s. 44-45.
25. J.A. Mazzeo, Allegorical Interpretation and History, „Comparative Literature” 1978 30 no. 1, s. 7-9.
26. R.L. Montgomery, Allegory and the Incredible Fable: The Italian View from Dante to Tasso, „PMLA” 1966 vol. 81, no. 1, s. 45-55.
http://dx.doi.org/10.2307/461307
27. K. Mrowcewicz, Dwie Jerozolimy. Kacpra Twardowskiego lektura „Goffreda”, „Barok. Historia – Literatura – Sztuka” 1995 r. 2, z. 2, s. 99-107.
28. M. Murrin, The Allegorical Epic. Essays in Its Rise and Decline, University of Chicago Press, Chicago–London 1980.
29. B. Niebelska-Rajca, „Enargeia” i „energeia” w teoriach literackich renesansu i baroku, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2012, s. 173-177.
30. B. Niebelska-Rajca, „Enargeia”. Teoria naoczności iżywości stylu w pismach Macieja Kazimierza Sarbiewskiego, w: „Wszystko tu najdzie, co wy macie w głowie”. Świat prozy staropolskiej, red. E. Lasocińska, A. Czechowicz, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2008, s. 131-146.
31. A. Nowicka-Jeżowa, Humanitas w literaturze polskiego renesansu, w: Humanitas. Projekty antropologii humanistycznej, część I, red. A. Nowicka-Jeżowa, Neriton, Warszawa 2009-2010,s. 288-295.
32. J. Okoń, Samuel ze Skrzypny Twardowski – „Nadobna Paskwalina”, w: Lektury polonistyczne. Średniowiecze – Renesans – Barok, red. J.S. Gruchała, t. 3, Universitas, Kraków 1999, s. 138-160.
33. W. Propp, Nie tylko bajka, przeł. D. Ulicka, PWN, Warszawa 2000, s. 125-128.
34. M.K. Sarbiewski, O poezji doskonałej, czyli Wergiliusz i Homer (De perfecta poesi, sive Vergilius et Homerus), przeł. M. Plezia, oprac. s. Skimina, Ossolineum, Wrocław 1954, s. 188 (VI.9).
35. E. Sarnowska-Temeriusz, Alegoryczna wiedza o poezji wXVI i XVII wieku, „Pamiętnik Literacki” 1969 z. 3, s. 182-183.
36. E. Sarnowska-Temeriusz, Świat mitów i świat znaczeń. Maciej Kazimierz Sarbiewski i problemy wiedzy o starożytności, Ossolineum, Wrocław 1969.
37. E. Sarnowska-Temeriusz, Zarys dziejów poetyki. (Od starożytności do końca XVII w.), PWN, Warszawa 1985, s. 523-532.
38. Ph. Sidney, An Apology for Poetry (or the Defence of Poesy), revised and expanded by R.W. Maslen, Manchester University Press, Manchester 2002.
39. S. Skimina, „Eneida” Wergiliusza w alegorycznej interpretacji Sarbiewskiego, „Meander” 1953 t. 8, z. 4/5/6, s. 263-277.
40. J.Sokolski, Alegoria „Nadobnej Paskwaliny”, Acta Universitatis Wratislaviensis” 1986 nr 794, „Prace Literackie” t. 25, s. 3-15.
41. J. Sokolski, Certamen spirituale. Staropolskie poematy alegoryczne o wojnie duchownej, „Prace Literackie” 1983 t. 24, s. 45-84.
42. J. Sokolski, „Miejsce to zową żywot...” Staropolskie romanse alegoryczne, Wydawnictwo UW, Wrocław 1988.
43. J. Sokolski, Poemat alegoryczny, hasło w: Słownik literatury staropolskiej. Średniowiecze – renesans – barok, red. T. Michałowska, Ossolineum, Wrocław 2002, s. 683.
44. K. M. Stampp, Unity as a Virtue, „The Journal of Aesthetics and Art Criticism” 1975 vol. 34, no. 2, s. 191-197.
http://dx.doi.org/10.2307/430076
45. M. Szmidt, Między alegorią i symbolem. Granice wielkiej metafory w romansie barokowym, w: Studia o metaforze I, red. E. Sarnowska-Temeriusz, Ossolineum, Wrocław 1980, s. 119-135.
46. T. Tasso, Allegoria del poema, w: tegoż, Gierusalemme liberata. Poema heroico […], Mantova 1584, s. lx.
47. T. Tasso, Lettere, t. 1, a cura di Ettore Mazzali, Einaudi, Torino 1978, s. 66.
48. T. Tasso, Traktat o poemacie heroicznym, przeł. T. Dobrzyńska, w: Poetyka okresu renesansu. Antologia, wybór, wstęp i oprac. E. Sarnowska-Temeriusz, Ossolineum, Wrocław 1982, s. 453-454.
49. M.A. Treip, Allegorical Poetics and the Epic: The Renaissance Tradition to Paradise Lost, University Press of Kentucky, Lexington-Kentucky 1994.
50. R. Tuve, Alegoria narzucona, przeł. R. Zimand, w: Alegoria, red. J. Abramowska, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2003, s. 75-91.
51. R. Tuve, Allegorical Imagery. Some Mediaeval Books and Their Posterity, Princeton University Press, Princeton 1966.
52. P. Urbański, Theologia fabulosa, w: tegoż, Theologia fabulosa. Commentationes Sarbievianae, Wydawnictwo Naukowe, Szczecin 2000, s. 15-37.
53. B. Vickers, Epideictic and Epic in the Renaissance, „New Literary History” 1983 vol. 14, no. 3, s. 497-537.
http://dx.doi.org/10.2307/468700
54. E. Wolicka, Mit – symbol rozwinięty. W kręgu platońskiej hermeneutyki mitów, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1989, s. 23.
55. E. Wolicka, Zabawa – mit – paideia, w: tejże, Mimetyka i mitologia Platona. U początków hermeneutyki filozoficznej, TN KUL, Lublin 1994, s. 179-190.

Czasopismo/Seria/cykl:

Teksty Drugie

Zeszyt:

1

Strona pocz.:

253

Strona końc.:

272

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł naukowy oryginalny

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:62369 ; 0867-0633 ; 10.18318/td.

Źródło:

IBL PAN, sygn. P.I.2524 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitalizacja:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Dostęp:

Otwarty

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

2 paź 2020

Data dodania obiektu:

19 kwi 2017

Liczba pobrań / odtworzeń:

1761

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://rcin.org.pl/publication/80851

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie RDFa:

RDFa

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji