Slawik, Dominika : Autor ; Chmiel, Jerzy : Autor ; Dybicz, Tomasz : Autor
Przegląd Geograficzny T. 94 z. 2 (2022)
Na podstawie danych z sondowania pojazdów wyliczono prędkości pojazdów przejeżdżających przez kilometrowe odcinki testowe, należące do trzech różnych polskich autostrad i znajdujące się na prostych fragmentach dróg. Ze zbioru zgromadzonego w ciągu czterech lat wybrano okresy, w których na sytuację drogową nie miały istotnego wpływu inne czynniki takie jak dni świąteczne, pogoda czy też prace konserwacyjne. Z godzinową rozdzielczością obliczono prędkości z jaką poruszały się pojazdy, a następnie poddano analizie ich zmienność w ciągu dnia oraz w ciągu roku. Na podstawie analizy wyników dla odcinków testowych stwierdzono, iż w przypadku pojazdów lekkich największą zmiennością wartości prędkości w ciągu dnia wyróżniają się fragmenty autostrady A8 będącej autostradową obwodnicą Wrocławia i częściowo wpisującej się w sieć drogową tego miasta. Natomiast największa zmienność wartości prędkości w ciągu roku dla pojazdów lekkich występuje na odcinkach autostrady A4 wykorzystywanej często w celach turystycznych i rekreacyjnych oraz będącej istotną trasą tranzytową i jedyną kompletną autostradą w kraju. W przypadku pojazdów ciężkich prędkości są niższe i nie ulegają znaczącym zmianom zarówno w ciągu dnia jak i w ciągu roku.
Gaca, S., Suchorzewski, W. & Tracz, M. (2014). Inżynieria ruchu drogowego: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
Highway Capacity Manual, 6th Edition: A Guide for Multimodal Mobility Analysis. (2016) Transportation Research Board, Washington, D.C.
Brilon, W. & Ponzlet, M. (1996). Variability of speed-flow relationships on German autobahns. Transportation Research Record, 1555, 91‑98. https://doi.org/10.3141/1555-12
Dybicz, T. (2015). Zastosowanie danych z sondowania pojazdów do wykrywania lokalnych ograniczeń przepustowości. Transport Miejski i Regionalny, 5, 9‑14.
Jarmuż, D. & Chmiel, J. (2020). A review of approaches to the study of weather's impact on road traffic parameters. Transport Problems, 15(4/2), 241‑251. https://doi.org/10.21307/tp-2020-063
Kilpeläinen, M. & Summala, H. (2006). Effects of weather and weather forecasts on driver behaviour. Transportation Research, Part F 10(4), 288‑299. https://doi.org/10.1016/j.trf.2006.11.002
Moridpour, S., Mazloumi, E. & Mesbah, M. (2014). Impact of heavy vehicles on surrounding traffic characteristics. Journal of Advanced Transportation, 49(4), 535‑552. https://doi.org/10.1002/atr.1286
Olszewski, P., Dybicz, T., Jamroz, K., Kustra, W. & Romanowska, A. (2018). Assessing highway travel time reliability using probe vehicle data. Transportation Research Record, 2672(15), 118‑130. https://doi.org/10.1177/0361198118796716
Olszewski, P., Dybicz, T., Kustra, W., Romanowska, A., Jamroz, K. & Ostrowski, K. (2020). Development of the new Polish method for capacity analysis of motorways and expressways. Archives of Civil Engineering, 66(4), 453‑470. https://doi.org/10.24425/ace.2020.135231
Qi, Y., Zheng, Z. & Jia, D. (2020). Exploring the spatial-temporal relationship between rainfall and traffic flow: a case study of Brisbane, Australia. Sustainability, 12(14), 5596, 124. https://doi.org/10.3390/su12145596
Ścieszko, J. & Papiernik, Ż. (2013). Wpływ warunków atmosferycznych na zdarzenia drogowe na przykładzie województwa łódzkiego. Folia Geographica Physica, 12, 97‑115.
Yao, Y., Wu, D., Hong, Y., Chen, D., Zhaotang, L., Guan, Q. Liang, X. & Dai, L. (2020). Analyzing the effects of rainfall on urban traffic-congestion bottlenecks. IEEE Journal of selected topics in applied earth observations and remote sensing, 13, 504‑512. https://doi.org/10.1109/JSTARS.2020.2966591
oai:rcin.org.pl:235640 ; doi:10.7163/PrzG.2022.2.3 ; 0033-2143 (print) ; 2300-8466 (on-line) ; 10.7163/PrzG.2022.2.3
CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn.: Cz.181, Cz.3136, Cz.4187 ; click here to follow the link
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, lata 2010-2014, Priorytet 2. Infrastruktura strefy B + R ; Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Jun 14, 2022
Jun 14, 2022
178
https://rcin.org.pl/publication/272221
Searle, J. B. Thorpe, R. S.
Bekele, A. Capanna, E. Corti, M. Marcus, L. F. Schlitter, D. A.
Agostini, Nicolantonio Premuda, Guido Mellone, Ugo Panuccio, Michele Logozzo, Daniela Bassi, Enrico Cocchi, Leonardo